Framing and Reframing Memory

Ezio Gianni Murzi

Abstract


This is the story of successful systemic change brought about in Chokwe, Gaza Province, Mozambique, by the Daughters of Charity of St Vincent de Paul. When the HIV/AIDS epidemic started in the early 1990’s, Sister Maddalena Serra and her colleagues noticed that her Tuberculosis (TB) patients were dying despite adequate treatments. A quick survey using the testing methods available at the time, showed that 30 percent of patients had AIDS. She realized that a systemic change was required to cope adequately with the situation. An agreement between the church and the government was struck and an abandoned nunnery was modified into a 125-bed AIDS and TB hospital. The new hospital relieved pressure on the old Rural Hospital, which continued to work for all non-AIDS patients. The Sisters have worked tirelessly from the early 90s to today. A sophisticated lab has been constructed and equipped with the latest instruments. One that could be a point of reference for the whole country in the advanced diagnostic of tuberculosis, AIDS and many other pathologies.

 

Questo è il racconto di prima mano dei trascorsi di un medico in prima linea, l’autore, e delle differenze del sistema sanitario attraverso più di 40 anni di storia in Mozambico, dove ha lavorato come medico capo del distretto di Limpopo e dell’ospedale rurale locale. È la storia di un cambiamento sistemico di successo realizzato a Chokwe, nella provincia di Gaza, in Mozambico, dalle Figlie della Carità di San Vincenzo de' Paoli. Quando all'inizio degli anni '90 iniziò l'epidemia di HIV/AIDS, suor Maddalena Serra e le sue colleghe notarono che i suoi pazienti affetti da tubercolosi (TBC) morivano nonostante le cure adeguate. Una rapida indagine, effettuata con i metodi di analisi disponibili all'epoca, mostrò che il 30% dei pazienti aveva l'AIDS. Si rese conto che era necessario un cambiamento sistemico per affrontare adeguatamente la situazione. Fu trovato un accordo tra la Chiesa e il governo e un convento di suore abbandonato fu trasformato in un ospedale per l'AIDS e la tubercolosi con 125 posti letto. Il nuovo ospedale ha alleggerito la pressione sul vecchio ospedale rurale, che ha continuato a lavorare per tutti i pazienti non affetti da AIDS. Le suore hanno lavorato instancabilmente dai primi anni '90 a oggi. È stato costruito un laboratorio sofisticato, dotato di strumenti all'avanguardia. Un laboratorio che potrebbe essere un punto di riferimento per tutto il Paese nella diagnostica avanzata di tubercolosi, AIDS e molte altre patologie. 


Keywords


HIV, AIDS, Africa, Southern Africa, Health, Mozambique, Tuberculosis, Malaria. HIV, AIDS, Africa, Sud Africa, Salute, Mozambico, Tubercolosi, Malari

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.12869/TM2023-3-02

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2282-0043 - Registered at the Court of Rome on Nov. 8, 2012, no. 305/2012

All articles are © Europa Ricerca Onlus